Przejdź do treści

Strefa płatnego parkowania

Czy w Lwówku Śląskim parkingi powinny być płatne?

 

                    W obecnym czasie, kiedy praktycznie w każdej polskiej rodzinie są dwa, a nawet trzy samochody osobowe wszystkie centra miast w Polsce charakteryzują się znacznym deficytem miejsc postojowych. Do miast tych zalicza się także Lwówek Śląski. Podejmowane przez władze miasta  działania w celu zwiększenia ilości miejsc postojowych, z uwagi na brak wolnych terenów, układ ulic i ich szerokość, położenie w strefie ochrony konserwatorskiej są z góry skazane na niepowodzenie. Skłania to do szukania innego sposobu rozwiązania tego problemu. Jednym z nich może być zwiększenie „częstotliwości wymiany” parkujących pojazdów w centrum miasta, poprzez wprowadzenie strefy płatnego parkowania, wielkości opłat i sposobu ich pobierania. Temat możliwości ustalenia strefy płatnego parkowania w centrum Lwówka Śląskiego, pojawiał się już kilkakrotnie w trakcie obrad sesji Rady Miejskiej w Lwówku Śląskim, przy okazji omawiania projektów przebudowy ulic i placów. Nigdy jednak nie podjęto konkretnych działań nad jej wprowadzeniem w życie, do czego konieczna jest uchwała Rady Miejskiej. Ustalenie tejże strefy  wymaga przede wszystkim precyzyjnego wyznaczenia miejsc postojowych i wprowadzenia zmian w organizacji ruchu drogowego.

                W ostatnich kilku latach w Lwówku Śląskim sukcesywnie realizowana jest przebudowa ulic,    w tym w obrębie Al. Wojska Polskiego. W roku 2021 powstał nowy parking na 39 miejsc przy ul. Kościelnej, a obecnie kończy się przebudowa ulic Kościelnej i Szpitalnej. Pod koniec 2022 roku przyjęta będzie zmiana planu zagospodarowania przestrzennego, dzięki której możliwa będzie budowa kolejnego nowego parkingu przy ul. Krawczyńskiego. Wydaje się więc mocno uzasadnione, aby strefę tę wprowadzić dopiero po zakończeniu przebudowy pozostałych ulic w centrum Lwówka Śląskiego tj. Traugutta, Malinowskiego, Stogryna, Browarnej, Szkolnej, Zamkowej, Murarskiej, na które gmina posiada już pozwolenie na przebudowę.

                Przepisy ustawy o drogach publicznych umożliwiają wprowadzenie strefy, a także dają możliwość ustalenia zerowej stawki opłaty dla niektórych użytkowników dróg np. preferencje dla mieszkańców strefy w obrębie ulicy przy której jest zameldowany lub zamieszkuje mieszkaniec strefy lub ulicy bezpośrednio przyległej na podstawie identyfikatora postojowego mieszkańca strefy. Zasadne wydaje się także wprowadzenie niskiej lub zerowej opłaty za np. pierwsze pół godziny postoju. Ograniczenie  dostępności do obszaru strefy, o której mowa wyżej wynika także z realizacji „Strategii Rozwoju Gminy i Miasta Lwówek Śląski na lata 2021-2027” przyjętej Uchwałą nr XXVII/197/20 Rady Miejskiej w Lwówku Śląskim z dnia 29 października 2020 roku. W dokumencie tym do realizacji celu strategicznego „Rozwój infrastruktury na rzecz   dostępności komunikacyjnej i zachowania wysokiej jakości środowiska oraz dostosowanie do zmian klimatu” jako kierunek działań zapisano ograniczenia ruchu samochodowego w centrum miasta.

             Ukazujące się w przestrzeni medialnej artykuły o wprowadzeniu strefy płatnego parkowania w Lwówku Śląskim nie ukazują pełnej wiedzy w tym temacie. Artykuł ten ma tę wiedzę mieszkańcom przekazać i wywołać merytoryczną dyskusję o tym trudnym, ale jakże istotnym dla społeczności lwóweckiej temacie.