W 1921 roku lwówecki browar przekształcono w spółkę akcyjną J. Hohberg, Bierbrauerei und Malzfabrik Aktiengesellschaft. Niewielu zdaje sobie sprawę, iż poza produkcją słodu i piwa w zakładzie tym wytwarzano wówczas pyszną lemoniadę, bazującą na miejscowej wodzie mineralnej! W połowie lat 20. ubiegłego wieku, browar rodziny Hohberg posiadał przedstawicielstwa w kilkunastu miastach na Dolnym Śląsku! W celu zapewnienia dobrej reklamy i jak najlepszego zaopatrzenia bursztynowego trunku, lwówecki browar zamówił specjalny wagon kolejowy. Dodatkowo reklamy zamieszczono na plandekach dwóch samochodów ciężarowych. Co ciekawe: w owym czasie okoliczne hotele i zajazdy zaopatrywano w piwo Hohberga za pomocą ośmiu... zaprzęgów konnych! Nowy wagon kolejowy w zamówiono w drugiej połowie lat 30. XX w., gdy zmieniono nazwę firmy na Hohberg Brauerei A.G.
Wagony do przewozu piwa cieszyły się niegdyś dużą popularnością. Na Dolnym Śląsku swoje wagony posiadał m.in. browar we Wrocławiu. Na pozostałych ziemiach, obecnie leżących w Polsce, piwiarkami dysponowały m.in. browary z: Chełmna, Szczecina, Gdańska, Sopotu, Opola, Zielonej Góry, Żywca. Przeciętna ładowność wagonów oscylowała między 11,5 a 12 ton. Doposażano je czasem w hamulec uruchamiany w budce hamulcowego. Lwówecki browar takowy posiadał, czego dowodzą poniższe zdjęcia.
Warto dodać, iż w wagonach-chłodniach do przewozu piwa konieczne było więc zapewnienie stale niskiej temperatury. Mechanizm chłodzenia opierał się tu na dwóch zbiornikach (kadziach) z lodem naturalnym (nawet po 1,5 tony każda). Umożliwiało przewóz beczek z piwem do 200 km od miejsca załadunku w temperaturze 10 stopni Celsjusza przy temperaturze zewnętrznej o 10 stopni wyższej przez 30-40 godzin. Kadzie miały odpływy wyprowadzające wodę z topnienia lodu na zewnątrz wagonu. Odpływy te tworzyły syfony uniemożliwiające przenikanie tą drogą do wnętrza wagonu ciepłego powietrza. W górnej części zbiorniki na lód miały klapy umożliwiające ich czyszczenie. Kadzie umieszczone były tuż pod dachem, dzięki czemu chłodne powietrze naturalnie opadało na beczki z piwem stojące na podłodze wagonu.
Na górnym zdjęciu wagon piwiarka browaru rodziny Hohberg w Lwówku Śląskim (d. Löwenberg in Schlesien)
o numerze 534522 (Rbd Breslau), włączony w latach 20. XX w. do zarządu kolei Deutsche Reichsbahn Gesellschaft.
Na dolnym zdjęciu wagon piwny z reklamą lwóweckiego browaru funkcjonujący w latach 30. ubiegłego wieku.
Opracował: Szymon Wrzesiński. Zdjęcia: Odkryj Lwówek Śląski Wykorzystano też informacje ze strony: bractwopiwne.pl