Przejdź do treści

POCZĄTKI DWORCA KOLEJOWEGO W LWÓWKU ŚLĄSKIM

Rozbudowa dworca kolejowego w Lwówku Śląskim na początku XX w.
   Jesienią 1885 roku została uruchomiona linia kolejowej z Gryfowa Śl. do Lwówka Śl. Dziesięć lat później linię przedłużono do Nowej Wsi Grodziskiej, co wpłynęło na wzrost liczby pasażerów - turystów udających się na zamek Grodziec. Znaczenie stacji w Lwówku Śl. wzrosło do rangi stacji węzłowej w lipcu 1904 r., kiedy ukończono i otwarto północny odcinek Kolei Doliny Bobru. Całą linię z Jeleniej Góry do Lwówka Śl. przez Wleń oddano do użytku pięć lat później.
   Widoczny na ilustracji budynek dworca posiada przylegającą doń drewniano-murowaną dobudówkę z werandą, a także dodatkowe magazyny. W głównym budynku pierwotnie funkcjonowała poczekalnia, kasa biletowa, bufet (później piękna restauracja), pomieszczenia biurowe, łączności i obsługi, zaś na piętrze mieściły się mieszkania dla pracowników stacji. Widok jest o tyle ciekawy, że ukazuje stan dworca na początku XX wieku, jeszcze przed wybudowaniem drewnianych wiat nad peronami oraz przejścia podziemnego. c.d.n.

Dawna ilustracja przedstawia rozbudowę dworca kolejowego w Lwówku Śl. na początku XX wieku (©)