Przejdź do treści

WYWIAD Z BURMISTRZ GMINY I MIASTA LWÓWEK ŚLĄSKI CZ. 2

- Co może pomóc w budowaniu przyszłości Lwówka Śląskiego i całego regionu?
- Widząc nierównomierny rozwój Dolnego Śląska i konsekwencje nieobecności Lwówka Śląskiego w ZIT AJ, musieliśmy rozwinąć działania podnoszące szanse w walce o lepszą przyszłość. Samorząd Lwówka Śląskiego jest jednym ze 107 samorządów lokalnych południa województwa dolnośląskiego, będących sygnatariuszami porozumienia „Sudety 2030”. Nasza gmina wyraziła niezadowolenie propozycjami założeń do Umowy Partnerstwa na lata 2021-2027, która ma służyć realizacji najważniejszego jej celu, jakim jest rozwój terytorialnie zrównoważony.
  To właśnie na etapie diagnozy wyjściowej konieczne było uwzględnienie wyjątkowej sytuacji rosnącego zróżnicowania w rozwoju Dolnego Śląska, czego wcześniej nie zauważono. Wyludniające się południe województwa dolnośląskiego osiągnęło tylko 53 procent średniego PKB per capita, natomiast Dolny Śląsk jako całość przekroczył 75 proc. Taki stan spowoduje zapewne duże negatywne konsekwencje w poziomie finansowania całego Dolnego Śląska w nowej perspektywie finansowej UE. Założenia do Umowy Partnerstwa 2021-2027 powinny uwzględnić te dwie różne „prędkości” rozwoju Dolnego Śląska i przyjąć mocniejsze wsparcie dla podregionów wałbrzyskiego i jeleniogórskiego, w którym to znajduje się Gmina Lwówek Śląski.

- Aż tak zauważalny i bolesny jest podział Dolnego Śląska na obszary o różnych poziomach życia i prędkościach rozwoju?
- Dysproporcje w rozwoju obszaru południowego regionu (sygnatariuszy Porozumienia „Sudety 2030”) i północnej części Dolnego Śląska rosną. Dlatego południe Dolnego Śląska wymaga w szczególności pilnych i kosztownych działań w zakresie poprawy dostępności komunikacyjnej, rozwoju przedsiębiorczości, rewitalizacji obszarów zdegradowanych, poprawy jakości życia i włączenia mieszkańców w procesy rozwojowe. Brak konsekwentnych działań w wymienionych sferach spowoduje zapewne, że południe Dolnego Śląska jeszcze bardziej się wyludni. Taka tendencja w naszej gminie jest mocno zauważalna.

- O co teraz trwają starania w ramach Porozumienia „Sudety 2030”?
- Sygnatariusze Porozumienia „Sudety 2030” od początku 2019 r. zabiegają o uznanie subregionu sudeckiego jako obszaru zagrożonego trwałą marginalizacją. Zgłaszamy uwagi do projektów Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030. Gmina Lwówek Śląski nie może się zgodzić z wyeliminowaniem jej i pozostałych sygnatariuszy Porozumienia „Sudety 2030” ze „skoncentrowanego wsparcia z poziomu krajowego”. Jeżeli to wsparcie się komuś należy, to najbardziej zasługuje na nie południe Dolnego Śląska. Gmina Lwówek Śląski, „awansując” do tzw. regionu przejściowego, nie będzie już bowiem mogła otrzymywać wsparcia na takim samym poziomie wsparcia regionalnego, jak reszta Polski. 

- Problem dotyczy w równym stopniu wszystkich gmin południowej części Dolnego Śląska?
- Sygnatariusze Porozumienia „Sudety 2030” docenili możliwość wsparcia z poziomu krajowego 14 miast średnich na południu Dolnego Śląska (jak np. Bolesławiec, Jelenia Góra), które stopniowo tracą swoje funkcje społeczno-gospodarcze. Ale co z takimi miastami i gminami, jak Gmina i Miasto Lwówek Śląski? Znajdują się one w sytuacji o wiele gorszej niż miasta średnie. Jakby tego było mało, to właśnie one pozbawione mają być możliwości wsparcia finansowego. Dlatego najważniejszym celem, o jaki zabiegamy, jest zrównoważony rozwój terytorialny całego regionu (wynikający z założeń do Umowy Partnerstwana lata 2021-2027). Chodzi o to, by wszystkie miasta, także małe, i gminy znajdujące się w południowej części Dolnego Śląska uznane zostały za jeden obszar funkcjonalny, wymagający wsparcia.
  Zapisy Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 wskazują, iż po 2021 r. ciężar finansowania inwestycji publicznych będzie przenoszony w większym stopniu na środki krajowe (zarówno publiczne, jak i prywatne). Wiąże się to z faktem, że zadania dotychczas realizowane ze środków polityki spójności będą w coraz większym stopniu finansowane z krajowych środków publicznych (z budżetu centralnego i z budżetów samorządowych przy wzroście roli szczególnie tych ostatnich). Jest to coraz bardziej realne w obliczu spodziewanego, dość znacznego zmniejszenia puli środków dostępnych dla Polski zarówno w ramach polityki spójności jak i Wspólnej Polityki Rolnej UE (i to zarówno w stosunku do okresu 2014-2020, jak i wcześniejszych oczekiwań wobec perspektywy finansowej 2021-2027). Prawdopodobna alokacja unijnych funduszy strukturalnych i inwestycyjnych (polityka spójności) dla Polski w perspektywie 2021-2027 będzie wynosiła około 64,4 mld euro, co oznacza spadek w stosunku do obecnego okresu 2014-2020 o 23 proc. Biorąc pod uwagę uwarunkowania, w jakich znajduje się gmina Lwówek Śląski, która, będąc w Porozumieniu „Sudety 2030”, identyfikuje się z pozostałymi jego sygnatariuszami), oczekujemy, że nasze uwagi do Umowy Partnerstwa znajdą odzwierciedlenie w odpowiednim wsparciu środkami z krajowych programów operacyjnych w latach 2021-2027.