Przejdź do treści

Kontrola umów na odbiór odpadów komunalnych powstających na terenie nieruchomości niezamieszkałych na terenie gminy i miasta Lwówek Śląski

 

Burmistrz Gminy i Miasta Lwówek Śląski informuje, że na podstawie art. 6 ust. 5a ustawy z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2023 r. poz. 1469 ze zm.) – zwanej dalej ustawą, zobowiązany jest do kontroli właścicieli nieruchomości, na których prowadzona jest działalność gospodarcza w zakresie posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych.

Na terenie gminy i miasta Lwówek Śląski systemem gospodarowania odpadami komunalnymi zostały objęte wyłącznie nieruchomości zamieszkałe oraz nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, tzw. domki letniskowe.

Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy pozbywają się z terenu nieruchomości odpadów komunalnych i nie ponoszą opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy, są zobowiązani do zawarcia umowy na odbiór odpadów z podmiotem odbierającym odpady komunalne, wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej.

Do nieruchomości niezamieszkałych, czyli takich, na których nikt nie mieszka, a wytwarzane są odpady komunalne, zalicza się np. lokale handlowe, gastronomiczne, lokale usługowe, zakłady produkcyjne, budynki użyteczności publicznej, placówki oświatowe,  itp.

Na podstawie art.3 ust. 3 pkt 3 ustawy Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z przepisów ustawy.

W związku z powyższym właściciele nieruchomości niezamieszkałych zobowiązani są do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług odbierania odpadów komunalnych
i dowodów uiszczania opłat za te usługi.

Na podstawie art.3 ust. 3 pkt 3 przywołanej ustawy gminy maja obowiązek prowadzenia ewidencji umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, którzy nie ponoszą opłat na rzecz gminy w celu kontroli wykonywania przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.

W związku z powyższym Burmistrz Gminy i Miasta Lwówek Śląski zwraca się z prośbą do właścicieli nieruchomości niezamieszkałych o udokumentowanie posiadania umowy na korzystanie z usług
i dowodów uiszczania opłat za te usługi w terminie do dnia 30 listopada 2023 r.

Dokumenty należy dostarczyć do Urzędu Gminy i Miasta Lwówek Śląski – Referatu Gospodarki Odpadami – Lwówek Śląski al. Wojska Polskiego 25A, pokój nr 8 w godzinach pracy urzędu.

W przypadku niedostarczenia wymaganych dokumentów do organu gminy Burmistrz Gminy i Miasta Lwówek Śląski będzie wzywać właścicieli nieruchomości  niezamieszkałych/użytkowników lokali.

Jednocześnie informujemy, że przedsiębiorcom nieposiadającym umowy na odbieranie odpadów komunalnych z uprawnionym podmiotem, grozi kara grzywny (art. 10 ust. 2 ww. ustawy).

Informacje udzielane są pod numerem telefonu 75 6477 936.