Przejdź do treści

PIERWSZE AUTOBUSY... HISTORIA PKS W LWÓWKU ŚL.

   W kwietniu 1945 roku powołano do istnienia Państwowy Urząd Samochodowy, z którego 1 lipca wyłoniona została Państwowa Komunikacja Samochodowa. Podstawą do dalszego usamodzielnienia się przedsiębiorstwa był dekret Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1946 o utworzeniu przedsiębiorstwa „Państwowa Komunikacja Samochodowa”. Struktury terenowe PKS tworzono m.in. w oparciu o demobilizowane po II wojnie światowej samochody ciężarowe Wojska Polskiego. Stąd pierwsze przewozy pasażerskie odbywały się za pomocą samochodów ciężarowych, adaptowanych do przewozu osób. Takie właśnie jednostki samochodowe, jako pierwsze funkcjonowały w powiecie lwóweckim.
   Niestety bardzo trudno odszukać jakiekolwiek informacje o początkach PKS w Lwówku Śląskim. Na skąpe wiadomości udało się trafić w artykule zamieszczonym w "Trybunie Dolnośląskiej". Pod koniec października 1946 roku poinformowano czytelników regionalnego dziennika o uruchomieniu dodatkowych linii autobusowych: Wszedł w życie nowy rozkład jazdy autobusami PKS na okres zimowy 1946-47. W związku z tym uruchomiono dwie nowe linie autobusowe: Jelenia Góra, Lwówek, Szprotawa - Zielona Góra...
   Wiadomo również to, iż w 1962 roku wydzieloną Placówkę Terenowych Jeleniogórskiego Oddziału PKS we Lwówku Śl. przekazano pod Oddział PKS w Lubaniu. W owym czasie dysponowała ona sześcioma autobusami. Mimo, iż w późniejszym okresie lwówecka placówka terenowa trafiła pod skrzydła PK Bolesławiec, najważniejsze decyzje w okresie Polski Ludowej zawsze zapadały na miejscu: Wydział Komunikacji Prezydium Powiatowej Rady Narodowej zakończył rozpatrywanie wniosków społeczeństwa powiatu, zgłoszonych do nowego rozkładu jazdy PKS - czytamy w artykule opublikowanym 4 kwietnia 1968 roku w jednym z regionalnych dzienników:Mieszkańcy Lubomierza po kilkuletnich staraniach doczekają się skierowania autobusu kursującego na trasie Świeradów - Wrocław, przez Mirsk. Ulegnie też zmianie kurs autobusu z Jeleniej Góry do Świeradowa. Gryfów natomiast zyska bardzo dogodne połączenie z Wrocławiem. Rolnicy Nagórza będą mieli dodatkowe połączenia z Lwówkiem. Pracownicy kopalni Niwnice skorzystają ze zmiany trasy autobusu Lwówek - Bolesławiec. Uwględniono również życzenia młodzieży z Niwnic, dojeżdżającej do szkół bolesławieckich. Licząca ponad 5 km wieś Dłużec otrzyma dodatkowy przystanek. Mieszkańców Rębiszowa ucieszy dojazd autobusu do dworca kolejowego. Również uwględniony został postulat kuracjuszy, domagających się uwidocznienia na tablicy, autobusów dojeżdżających do dworców PKP. Po przeniesieniu powiatowego szpitala z Lwówka [ob. gmach Starostwa] do Gryfowa stało się koniecznością zorganizowanie komunikacji dla pasażerów odwiedzających chorych w dni świateczne. Autobusy z Lwówka będą dojeżdżały do i odjeżdżały spod Szpitala Powiatowego w Gryfowie.
   W historii PKS nad Bobrem warto odnotować jeszcze jedno ważne wydarzenie. Otóż w czerwcu 1978 r. przy ul. Betleja do użytku oddano lwówecki dworzec PKS. Od 2006 r. w tym miejscu znajduje się dyskont spożywczo-przemysłowy. c.d.n.
 
Nap. Szymon Wrzesiński © (Wszystkie prawa zastrzeżone). Bibliografia:

"Tajemnice Lwówka Śląskiego: Dawne widoki i niezwykłe historie z czasów Polski Ludowej"

"Lwówek Śląski i okolice we wspomnieniach z lat 1945-1989"    
 
Na zdjęciu autobus Škoda 706 RO na lwóweckim rynku (przed rozbiórką kamienic). Zbiory prywatne Sz.W.©