
Lwówek Śląski
Nasza Gmina
Urząd Gminy
Dla mieszkańca
Kamery na żywo
Gospodarka odpadami
Gospodarka odpadami
Harmonogram odbierania odpadów
Zasady segregacji odpadów
Deklaracje, oświadczenia
PSZOK - Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
Sanikom
Uchwały
Kto odbiera odpady komunalne
Osiągnięte poziomy recyklingu
Analiza stanu gospodarki odpadami
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
Co zrobić z zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym
Miejsce zagospodarowania odpadów
Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy i miasta Lwówek Śląski
Adresy punktów zbierania / zakładów przetwarzania odpadów folii, sznurka oraz opon powstających w gospodarstwach rolnych
Ewidencja udzielonych zezwoleń na prowadzenie opróżniania zbiorników bezodpływowych
Komunikaty
Turystyka
LWÓWECKIE LATO AGATOWE
Oświata
Filmy
Kontakt
Brzmi niedorzecznie, a jednak ta historia wydarzyła się naprawdę. Najbogatszy człowiek w historii, choć mieszkał w Stanach Zjednoczonych, miał we Lwówku Śląskim zainstalowany dystrybutor paliwa, a dokładniej, posiadała go należąca do niego firma Standard Oil. W planach było przygotowanie stacji paliw, jednak śmierć Johna Rockefellera (1937), a następnie wybuch wojny (1939), przekreśliły inwestycję. Powód usadowienia dystrybutora może wydawać się dziwny, ale odpowiedź jest prosta: dawniej w rynku przecinały się odcinki dwóch głównych dróg, biegnących od Bolesławca do Jeleniej Góry (nr 152) oraz z Gryfowa Śl. do Złotoryi (nr 155). Z tego własnie powodu przebudowano plac dolnorynkowy, przygotowując tam spory parking. Lwówecki dystrybutor przetrwał militarną zawieruchę, a nawet powojenną dekadę. Dopiero po roku 1955 został usunięty z chodnika, tuż obok obok kamienicy stojącej do dziś w południowo-wschodniej części rynku.
Budowa dystrybutorów, a następnie stacji paliw, była odpowiedzią na gwałtowny wzrost liczby samochodów oraz motocykli. Początkowo benzynę kupowało się bowiem w... aptekach lub w składach chemicznych. Z tego powodu paliwo trzymano w beczkach usytuowanych obok domu lub w szopie. Rozwój dystrybutorów w latach 20. ubiegłego stulecia, początkowo z pompą ręczną, a następnie elektryczną, rozwiązał ten problem. Do urządzenia od 1925 roku dołączono zegarowy wskaźnik paliwa, zaś siedem lat później - dzięki zastosowaniu rotacyjnych tarcz variatora - dystrybutor wskazywał już również należność za paliwo i cenę.
Warto nadmienić, że pierwszy dystrybutor paliwa w Warszawie uruchomiono w 1924 r., zaś w Poznaniu uczyniono tak rok później. Z lokalnych ciekawostek warto nadmienić, iż w pod koniec lat 30. lwówecki Browar posiadał własną stację paliw z dwoma dystrybutorami!