
Lwówek Śląski
Nasza Gmina
Urząd Gminy
Dla mieszkańca
Kamery na żywo
Gospodarka odpadami
Gospodarka odpadami
Harmonogram odbierania odpadów
Zasady segregacji odpadów
Deklaracje, oświadczenia
PSZOK - Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
Sanikom
Uchwały
Kto odbiera odpady komunalne
Osiągnięte poziomy recyklingu
Analiza stanu gospodarki odpadami
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
Co zrobić z zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym
Miejsce zagospodarowania odpadów
Rejestr działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy i miasta Lwówek Śląski
Adresy punktów zbierania / zakładów przetwarzania odpadów folii, sznurka oraz opon powstających w gospodarstwach rolnych
Ewidencja udzielonych zezwoleń na prowadzenie opróżniania zbiorników bezodpływowych
Komunikaty
Turystyka
LWÓWECKIE LATO AGATOWE
Oświata
Filmy
Kontakt
Burmistrz Gminy i Miasta Lwówek Śląski Pani Mariola Szczęsna, wraz z Samorządowcami Konwentu Wójtów Burmistrzów, Prezydentów, Starostów Regionu Jeleniogórskiego i części Regionu Legnickiego, walczy o czyste środowisko i zdrowe zasady zapobiegania produkcji odpadów, a co za tym idzie ograniczenie kosztów ich zbierania i utylizacji, które w ostateczności muszą pokryć mieszkańcy. Stąd też pod koniec 2019 roku wypracowane zostało wspólne stanowisko, które zostało przedstawione: Prezesowi Rady Ministrów (Premierowi), Ministrowi Środowiska, Ministrowi Zdrowia, Marszałkowi Sejmu, Posłom na Sejm RP, Marszałkowi Senatu, Senatorom, Związkowi Gmin Wiejskich, Związkowi Miast Polskich oraz Porozumieniu Sudety 2030:
W związku z narastającym niepokojem mieszkańców naszych gmin dotyczącym nagłego wzrostu cen zagospodarowania odpadów komunalnych zwracamy się z prośbą o pilne rozwiązanie problemu, który zasięgiem swym obejmuje już nie tylko nasze gminy, ale całą Polskę. Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w większości gmin uległy znaczącym podwyżkom, w niektórych nawet dwa razy w 2019 r. co nie oznacza, że w następnym roku nie trzeba będzie kolejny raz podnosić stawek opłat.
Na wzrost cen za przetwarzanie odpadów komunalnych ma wpływ dramatyczna sytuacja na rynku odpadowym. Z jednej strony trudności z malejącym popytem na odpady surowcowe, które wcześniej można było łatwo sprzedać, obecnie sporo wysiłku trzeba włożyć by znalazł się odbiorca, który niejednokrotnie żąda dopłat za odbiór tych odpadów.
Z drugiej strony największym problemem podnoszącym stawkę przetworzenia odpadów dla prowadzących instalacje RIPOK jest zagospodarowanie „frakcji nadsitowej”. Zarówno w odniesieniu do części kalorycznej, która nie może zostać poddana składowaniu tylko należy ją poddać dalszemu przetworzeniu, jak i tej, którą można poddać unieszkodliwieniu poprzez składowanie. W Polsce brakuje instalacji recyklingowych, które mogłyby zagospodarować całą masę powstałych po przetworzeniu odpadów. Szacuje się, że na wytworzoną w ilości około 3 – 3,5 mln Mg odpadów wysokokalorycznych moce przerobowe instalacji, w tym zagospodarowania ostatecznego w formie termicznej sięgają zaledwie około 2 mln Mg odpadów. To powoduje wysoki wzrost cen za przyjęcie do zagospodarowania odpadów kalorycznej „frakcji nadsitowej”.
W przypadku części nienoszącej znamion kaloryczności, która z uwagi na brak możliwości dalszego zagospodarowania musi zostać unieszkodliwiona poprzez składowanie, napotyka się wysoki wzrost jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska.
Należy podkreślić, że końcowym płatnikiem wszystkich ponoszonych kosztów przez prowadzących instalacje przetwarzania odpadów komunalnych są mieszkańcy. To z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gminy pokrywają koszty prowadzenia gminnego systemu gospodarki odpadami.
W związku z powyższym wnioskujemy o radykalne zmiany w SYSTEMIE ZAGOSPODAROWYWANIA ODPADÓW KOMUNALNYCH I wprowadzenie odpowiednich przepisów, zmian w USTAWIE O OCHRONIE ŚRODOWISKA biorąc pod uwagę najprostsze rozwiązania, które mogą wpłynąć na ograniczenie produkcji odpadów, cenę ich zagospodarowania i czyste środowisko:
1. Realny podział kosztów zagospodarowania odpadów to: udziałproducentów opakowań na pokrywanie kosztów zagospodarowania i utylizacji odpadów, udział dystrybutorów(przedsiębiorstwa wykorzystujące opakowania do konfekcjonowania własnych produktów, sklepy rozprowadzające towar) oraz ostateczny konsument.
W naszej ocenie przedsiębiorcy wprowadzający na rynek opakowania powinni mieć realny udział w kosztach zagospodarowania odpadów powstających z ich produktów. Tak długo jak producenci opakowań nie będą uczestniczyć we właściwych proporcjach w kosztach zagospodarowania wyprodukowanych przez siebie opakowań, tak długo będą produkować towary po najniższym koszcie wytworzenia, a stanowiące po krótkim czasie użytkowania odpad trudny i kosztowny w zagospodarowaniu. Od kilu lat słyszymy o zmianie przepisów wprowadzających rozszerzoną odpowiedzialność producentów, a póki co nic w tej kwestii nie zmieniło się.
2. Ograniczenie produkcji opakowań (wtórne zagospodarowanie opakowań, zakaz wykorzystywania jednorazowych siatek z tworzyw sztucznych tzw. reklamówki, wprowadzenie zwrotnych butelek i innych opakowań do wtórnego wykorzystania, wysokie kaucje jako motywacja do zwrotu opakowań, nakaz przyjmowania opakowań niekomunalnych przez sprzedających towar typu: środki ochrony roślin, nawozy, ropopochodne, opony, zużyty sprzęt elektroniczny, materiały budowlane np. resztki styropianów, opakowania po farbach oraz wysokie kary za nieprzestrzeganie przepisów.
Mamy świadomość, że Polska jako kraj należący do Unii Europejskiej jest zobowiązana do przestrzegania zapisów dyrektyw unijnych związanych z osiągnięciem odpowiednich poziomów odzysku i recyklingu. Taka konieczność jednak zobowiązuje rządzących w kraju do stworzenia warunków zarówno przedsiębiorcom zajmującym się przetwarzaniem odpadów komunalnych, żeby mogli zagospodarować zgodnie z przepisami całą masę wytworzonych odpadów komunalnych, jak i gminom, które ustawowo przejęły władztwo nad odpadami i w dzisiejszych warunkach nie są w stanie spełnić tak wygórowanych poziomów.
Uważamy ,iż podjęcie tak szeroko zakrojonych działań będzie miało ogromny wpływ na ustabilizowanie cen na rynku odpadów komunalnych oraz ograniczy produkcje odpadów na wielką skalę. Nie może być tak, że mieszkańcy gmin ponoszący i tak wysokie koszty utrzymania, w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi zapłacą za nieudolność systemu gospodarki odpadami w Polsce. Ponadto wnosimy o pozwolenie na składowania odpadów wysokokalorycznych do czasu rozwiązań systemowych oraz obniżenie opłaty środowiskowej do poziomu z roku 2016 r., tj. w wysokości 74,26 zł/Mg.
W odpowiedzi na wyżej wymienione postulaty w lutym 2020 r. Burmistrzowie, Wójtowie i Prezydenci Miast z regionu jeleniogórskiego i legnickiego otrzymali poniższe pismo:
Stanowisko Związku Miast Polskich w sprawie sposobu kształtowania stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.